Naciśnij klawisz A lub wybierz z przybornika narzędzie spirala - w przyborniku spirala znajduje się w tym samym miejscu co wielokąty, jednakże może być schowana - kliknij zatem myszką małą strzałkę, która znajduje się na ikonie narzędzia u dołu z prawej strony i z otwartego menu wybierz spiralę:
Kursor myszki zmieni kształt na - .
Przed rysowaniem pierwszej spirali warto spojrzeć na pasek własności narzędzia u góry ekranu:
W okienku możemy ustawić liczbę zwojów rysowanej spirali - standardowo 4. Kolejne dwa przyciski pozwalają wybrać rodzaj spirali:
Spirala o stałym skoku | Spirala logarytmiczna |
Narysuj kilka spiral (przeciągając narzędziem spirala z wciśniętym lewym przyciskiem myszki) o stałym skoku i logarytmicznych. Z klawiszem Ctrl uzyskamy spirale regularne. Spirale są figurami o obrysie otwartym, nie posiadają zatem wnętrza - można jedynie kolorować kontur. Wymaż wszystko na kartce i narysuj spiralę regularną (z wciśniętym klawiszem Ctrl) o stałym skoku, po czym naciśnij spację, aby przełączyć się na wskaźnik:
Na obrysie wybranej do edycji spirali widoczne są węzły. Możesz poprzeciągać je wskaźnikiem deformując spiralę:
Dla spirali logarytmicznej na pasku własności uaktywnia się suwak, który steruje współczynnikiem rozszerzania spirali, czyli odstępami pomiędzy kolejnymi zwojami - w okienku tekstowym obok suwaka można wpisać procentowo wartość tego współczynnika:
100% | 75% | 50% |
Na kartce narysuj regularną spiralę logarytmiczną o 4 zwojach i naciśnij spację:
Spiralę odbij lustrzanie w pionie - wciśnij i przytrzymaj klawisz Ctrl, chwyć wskaźnikiem górny uchwyt ścieśniania/rozciągania i przeciągnij go w dół aż zobaczysz odbity obraz figury, po czym zwolnij lewy przycisk myszki:
Naciśnij klawisz F5, aby przejść do narzędzia rysunku odręcznego i dorysuj zakończenie muszli:
Następnie dorysuj ślimaka i naciśnij spację. Zmień odpowiednio grubość i kolory konturów :
W ramach ćwiczeń zastanów się jak narysować poniższe grafiki:
Naciśnij klawisz D lub wybierz narzędzie papier kratkowany z przybornika:
Przed rozpoczęciem rysowania kraty spójrz na pasek własności u góry ekranu:
Z lewej strony paska własności znajdują się dwa pola, w których wpisujemy liczbę kolumn oraz wierszy kratki. Po wybraniu narzędzia kursor myszki przyjmuje kształt - . Kratkę rysujemy przeciągając narzędziem po kartce z wciśniętym lewym przyciskiem myszki. Jeśli w trakcie rysowania wciśnięty będzie klawisz Ctrl, to rysowana kratka będzie posiadała kształt kwadratu. Narysuj na kartce kilka kratek o różnej liczbie kolumn i wierszy, a następnie pokoloruj je na różne kolory - kontury kratek również możesz pokolorować. Kratki są obiektami wektorowymi, zatem można je poddawać wszystkim opisanym dotąd przekształceniom:
Wykorzystując sposób rysowania kostki, który podaliśmy w rozdziale dotyczącym prostokątów, narysuj poniższą kostkę Rubika:
W podobny sposób możesz narysować poniższą figurę:
Kratka jest grupą zbudowaną z kwadratów (lub prostokątów). Dostęp do wybranego kwadratu uzyskujesz klikając go wskaźnikiem z wciśniętym klawiszem Ctrl. Po wybraniu kwadratu kratki możesz zmienić kolor jego wypełnienia. Wykorzystując tę wiedzę narysuj poniższą szachownicę: