VirtualDub dysponuje bardzo prostym, żeby nie napisać spartańskim interfejsem, pozbawionym jakichkolwiek wodotrysków. Należy uznać to jednak za zaletę tego programu - obniża wymagania sprzętowe, nie obciążając wiele systemu, a także czyni go bardzo przejrzystym i ergonomicznym.

Na samej górze okna wyświetlana jest dokładna wersja używanego przez nas programu, a po otwarciu jakiegoś pliku jego nazwa. Centralny, największy fragment interfejsu to obszar zajmowany przez dwa ekrany wyświetlające materiał wideo przy jego podglądzie, obróbce czy przechwytywaniu. Ukazują się one dopiero po załadowaniu pliku filmowego, przy czym możliwe są pewne opcje ich konfiguracji.

Niżej znajduje się suwak (trackbar) służący m.in. do wygodnego poruszania się po materiale, a także zaznaczania wybranych fragmentów. W trakcie odtwarzania ukazuje stopień zaawansowania procesu, nie czyni tego jednak podczas podglądu czy kodowania. Pod suwakiem znajduje się podziałka, reprezentująca poszczególne klatki (jeżeli materiał ma więcej niż kilka minut, to podziałka zlewa się w jedną, ciągłą linię).

Niżej po lewej stronie znajduje się podstawowy zestaw przycisków (dodatkowe funkcje znajdują się w menu Edit).

Oto opis przycisków:

Stop - działa jak pauza. Jeżeli wykonujemy jakieś zadanie (podgląd, kodowanie), to przycisk ten wyłącza je.

Play input playback - odtwarzaj materiał (plik) wejściowy.

Play output playback - odtwarzaj materiał (plik) wyjściowy.

Start - przewiń materiał do pierwszej klatki.

Backward - przeskocz o jedną klatkę do tyłu.

Forward - przeskocz o jedną klatkę do przodu.

End - przewiń materiał do ostatniej klatki.

Key previous - przeskocz do poprzedniej klatki kluczowej/typu I.

Key next - przeskocz do następnej klatki kluczowej/typu I.

Scene reverse - przeskocz do poprzedniej zmiany scen.

Scene forward - przeskocz do następnej zmiany scen.

Przeskakiwanie między scenami to dość umowna funkcja, bo program sam definiuje kolejne sceny. Mamy jednak możliwość dokonania zmiany ustawień - czułości i innych Options -> Preferences -> Scene.

Mark in

Mark out

Przyciski służą do zaznaczania fragmentów klipa (do usunięcia, wycięcia itp.).

Po najechaniu kursorem na przycisk po kilku sekundach wyświetla się jego nazwa i opis polecenia.

Po prawej stronie znajduje się natomiast niewielkie okienko, w którym wyświetlane są informacje o aktualnej klatce (ramce) obrazu.

Wyświetlane są tam kolejno:

Na samym dole pod przyciskami znajduje się pole informacyjne, gdzie po najechaniu kursorem na jakieś polecenie z menu, wyświetlany jest jego krótki opis.

Należy również wspomnieć, że możliwa jest również obsługa programu z linii poleceń. Dla większości użytkowników nie stanowi to jednak atrakcji.